De LesSpiegel
Onderwijs dat werkt
Integrale benadering van lesgeven
Ontdek hoe autonomie, relaties en effectieve lessen samen een krachtige leeromgeving vormen. Gebaseerd op actuele inzichten uit onderzoek en praktijk.
De LesSpiegel combineert en operationaliseert drie elementen:
- Eigen regie voor leerlingen – Meer motivatie en zelfregulatie
- Sterke leerkracht-leerlingrelaties – Basis voor vertrouwen en groei
- Effectieve lessen – Structuur, afstemming, uitdaging en eigenaarschap
- Burgerschapsonderwijs monitoren
Zelfregulatie
Autonomie die werkt
Leerlingen floreren als ze keuzes mogen maken in:
- Wat ze leren
- Hoe ze leren
- Wanneer ze leren
Relaties
Zonder relatie geen prestatie
De LesSpiegel operationaliseert eigenlijk drie theorieën:
Zelfdeterminatietheorie: motivatie via relatie, autonomie en competentie
Gehechtheidstheorie: veilige basis en veilige haven
Interpersoonlijke theorie: wederkerigheid in gedrag
Hoe werkt het?
Aan het einde van een les, een instructiemoment, een opdracht of een lessenserie, gebruiken leerlingen de LesSpiegel. De leerbereidheid wordt zichtbaar op een overzichtspagina en middels uitgebreide rapportages en analyses.
- Leer je leerlingen echt kennen
- Stimuleer positief gedrag
- Geef ruimte + structuur
- Reflecteer op je relaties
- Voorkom conflicten
Impact:
- Meer motivatie
- Minder probleemgedrag
- Meer werkplezier voor leraren
De rol van de LesSpiegel
Met de LesSpiegel geef je leerlingen structureel de ruimte om inzicht te geven in hun leerbereidheid en leerwelbevinden. Daarmee krijg je als leraar direct zicht op hoe de relatie, de sfeer en de structuur van jouw les worden ervaren. Dit sluit naadloos aan bij onderzoeken, waarin het serieus nemen van leerlingperspectief en relatiegerichte reflectie centraal staan.
Hoorrecht in het funderend onderwijs
Vanaf 2025 hebben álle leerlingen, dus niet alleen leerlingen die extra ondersteuning ontvangen, het recht om gehoord te worden over de inrichting en kwaliteit van hun onderwijs. Het werken met instrumenten zoals de LesSpiegel sluit perfect aan bij deze ontwikkeling. Het maakt het mogelijk om structureel en betekenisvol gehoor te geven aan de stem van de leerling en hun ervaringen om te zetten in onderwijsverbetering.